LASTEN JA NUORTEN URHEILU

LIIAN MONI LAPSI JA NUORI KÄRSII HARJOITTELUN AIHEUTTAMISTA KIVUISTA

Ei ole liioiteltua sanoa, että lapsien ja nuorten valmentajien pitäisi olla huippuja, koska silloin luodaan pohjat tulevaan urheiluun.

Valitettavasti se ei useissakaan seuroissa toteudu, vaan siellä valmentaa henkilöitä keillä ei välttämättä ole juurikaan mitään hajua mitä pitäisi tehdä.


Suurin ongelma mielestäni on fysiikkavalmennus. Usein lasten ja nuorten valmentajat osaavat kyllä opettaa lajin tekniikkaa ja taktisia taitoja, mutta fysiikkapuoli on todella hakusessa.


Toinen ongelma on se, että seuroissa harjoittelu on liian yksipuolista. Usein harjoittelu on lähes pelkkää pelaamista ja treenejä on liikaa viikossa.


Jos harjoittelu on liian yksipuolista johtaa se siihen, että harrastajat loukkaantuvat helpommin, vielä kun lapset ja nuoret eivät liiku tarpeeksi vapaa-ajalla.


Olen todella paljon keskustellut vuosien varrella lasten ja nuorten vanhempien kanssa ja ihan liian usein kuulen, että lapsi tai nuori on taas loukkaantunut. Selkä, polvi jne. ja ei, ei kivut ole useinkaan kasvukipujen syytä vaan esim. voimaharjoittelun puutetta, epäergonomisia liikkeitä, yksipuolista treeniä, laadukkaiden alkulämmittelyiden puute jne.


Kysyin aikoinaan kummipojalta, että miten he lämmittelevät ennen treeniä? Hän katsoi vähän kummissaan ja sanoi "käyvät pienen hölkän ja se siinä". Kysyin sitten, että kait te lämmittelette ennen peliä? "Samanlailla". Niin masentavaa ja tämä on hyvin yleistä seuroissa ja vaikka ikään kuin olisi lämmitelty niin se ei ole laadukasta ja riittävää.


Urheiluseurojen pitäisi ymmärtää, että valmentajien ei tarvitse kaikkea osata. Aina voi pyytää ulkopuolista apua.


Ymmärrän, että rahaa ei aina ole käytettävissä, mutta ulkopuolista apua voi pyytää pitämään esim. koulutuksia tai käymään konsultoimassa seuran valmentajia vaikka kaksi kertaa kuussa. Hinta on kuitenkin pieni siitä, että harrastajat voivat treenata terveempänä ja kehittyvät.


Tässä vielä yhteenvetona muutama asia mitä mielestäni pitää muuttaa valmennuksessa jos halutaan terveitä huippu-urheilijoita lapsista ja nuorista:

- parhaat valmentajat

- monipuolista treeniä, eli muutakin kuin vain lajitreeniä

- laadukkaat ja monipuoliset alkulämmittelyt

- laadukkaita fysiikkatreenejä joissa oikeasti otetaan huomioon mm. ergonomia ja lihasaktiivisuus + miten ja milloin eri fysiikan osa-alueita harjoitellaan

- vähemmän treenimääriä viikossa> lepo kehittää

- ravintoasiat jossain vaiheessa esille


Kehittäviä ei hajottavia treenejä!

t. Jani

Jätä kommentti