Ateriarytmi ja energiaravintoaineiden tärkeys kehonmuokkauksessa

Ateriarytmi ja energiaravintoaineet



Ateriarytmi sekä riittävästi laadukkaita energiaravintoaineita ovat avainasemassa oikein suunnitellun harjoittelun lisäksi kehonmuokkauksessa.

Oletpa sitten pudottamassa painoa tai pitämässä sitä kurissa, hankkimassa lisää lihasmassaa, nostamassa suorituskykyäsi jne. ravinto ja ateriarytmi ovat isossa roolissa. Ravinnon osuus esim. painonpudottamisessa on 70-80%, liikunnan loput.
Ateriarytmi takaa riittävän energian jakautumisen koko päivälle jolloin esim. illalla töiden jälkeen jaksaa vielä harjoitella. Säännöllinen rytmi myös auttaa vähentämään iltanapostelua joka on usein ongelmana.
Ateriarytmin korjaamisella pääse alkuun, mutta lisäksi tulee saada joka aterialla riittävästi proteiinia, hyviä rasvoja sekä laadukkaita hiilihydraatteja.

Proteiini
Proteiini toimii lihaksen rakennusaineena ja pitää kylläisenä. Kun aterioista saadaan säännöllisesti sekä tarpeeksi proteiinia ja harjoitellaan laadukkaasti ja säännöllisesti lihakset vahvistuvat.

Rasvat 

Rasvoista saadaan energian lisäksi välttämättömiä rasvahappoja sekä rasvaliukoisia vitamiineja. Rasvassa on enemmän energiaa kuin proteiineissa ja hiilihydraateissa, sen takia rasvan saanti kehonmuokkauksessa kannattaa pitää maltillisella tasolla.

Hiilihydraatti

Hiilihydraattia toimii elimistön "polttoaineena". Tästä syystä hiilareiden poisjättäminen varsinkin kun harjoitellaan on katastrofi.
Kehonmuokkauksessa jossa painoa pudotetaan energiavajeessa hiilihydraattivarastot ehtyvät pikkuhiljaa. Jos tulee 2-3 treeniä putkeen mitkä ei kulje toivotulla tavalla niin  kannattaa tehdä hiiilaritankkausta. Tankkauksen jälkeen treeni taas kulkee.

Ylläoleva kuva on minun aamiaisesta. Se sisältää kaurahiutaleita, hunajaa, mansikoita ja mustikoita, raejuustoa sekä pellavansiemenrouhetta.
Lisäsin siihen kuvanoton jälkeen vielä maitoa ja ihan rasvatonta sellaista :)

Tsemppiä syömisiin ja treeneihin!

t. Jani



 

Jätä kommentti